En kvinde kan ikke undertrykkes i Islam

Kvindeundertrykkelse har intet med Islam at gøre. Kvindeundertrykkelse stammer fra kultur. ”Kvindeundertrykkelse er umenneskeligt ” vil være enhver muslims svar om spørgsmålet omkring kvindeundertrykkelse.

Der er ingen andre religioner eller ideologier, der giver kvinde hendes nødvendige rettigheder, men Islam. Islam kom som en gave, ikke blot for menneskeheden, men ligeledes til kvinden.


Kvinderne blev frigjort fra faderens absolutte magt. Kvinderne fik personligheds-frihed og Islam gav dem tankemæssig uafhængighed og ytringsfrihed. Islam erklærede officielt forståelse af kvindens rettigheder. Der er dog stor forskel på Islams forståelse af kvinder og hendes rettigheder, og vestens forståelse af kvinden og hendes rettigheder. To punkter kan nævnes som forskelle uden en dybdegående diskussion. Et er, at Islam har åbenbaret mirakler om menneskets psykologi. Det andet er, at samtidigt med at Islam har oplyst kvinden om hendes rettigheder, givet hende en identitet, personlighed, frihed og selvstændighed, har det ikke givet anledning til kvindelige oprør. Den kvindelige bevægelse i Islam er hverken rød, blå, grøn eller sort, nej, den er nemlig hvid. Den endte ikke et etisk æra med gensidig respekt mellem kvinder, deres forældre og mænd – familielivet var upåvirket. Den gjorde intet, der ligesom i vesten er bleven skyld i at mange børn får en fødsel uden for ægteskabet, eller at uskyldige børn bliver født uden viden omkring deres biologiske fædre.  



Faderens accept omkring datterens første ægteskab

Pigen og drengen er økonomisk set selvstændige individer. De har hver deres sublime ret over deres rigdom og eje. Kvinden, som er jomfru og ikke har været gift tidligere, skal have sin faders eller fuldmægtiges tilladelse. Det skal dog siges, at hun ikke kan tvinges til at ægte en mand imod sin vilje - tvangsægteskab er igen noget kulturelt og ikke religionsbestemt! Hvis kvinden vil ægte en person, og faderen ikke vil tillade dette uden en rimelig, rationel eller menneskelig årsag, kan hun frit ægte den hun vil. For at forstå hvorfor det kvindelige køn skal have tilladelse fra sin fader, og det mandelige køn ikke behøver nogen form for tilladelse, bliver vi nød til at forstå hvordan de tænker, føler osv. Svaret findes i deres mentalitet og psyke. Manden søger samleje og kvinden søger kærlighed. Manden bliver overtaget af sine seksuelle behov, hvorimod kvinden har en større evne til at kontrollere og lægge skjul på disse behov. Hos kvinden er det mere kærlighed, ærlighed, oprigtighed som får hende ned på knæ. En jomfru kan med lethed blive hypnotiseret af mandens kærlighedssange og blive fanget i hans spind og dette kan være årsag til ødelæggelse, had og i værste tilfælde død og fordærv. Ifølge professorer er "jeg elsker dig" det bedste man kan sige til en kvinde. Vores Profet (fvmhohf)[1] havde fortalt dette længe før. For hvis man erklærer sin kærlighed til en kvinde, ville disse meningsfyldte ord aldrig forlade hendes hjerte. Fædre ønsker deres døtre det bedste, og kender til det mandlige køn, og derved kan de hjælpe deres døtre med ikke at blive fanget i ”kærligheds”-spindet, som rent faktisk er mandens seksuelle behov. Dette er dermed ikke undertrykkelse, men en måde at beskytte kvinden på. Det er mere logisk at have deres råd og vejledning (forældrenes) end at sige, at de intet har at sige. Derfor anses faderens accept som værende rationel. Dog kan han ikke tilbageholde kvinden uden en rimelig og fornuftig årsag. Arrangerede ægteskaber (også for de i præ-pubertetsalderen) uden kvindens accept er ikke en del af Islam. Tvangsægteskab er heller ikke en del af Islam. Den verdens kendte franske psykolog Alexis Carrel skriver i sin bog, Man, The Unknown Being:

”Kvinden og manden er bleven skabt forskelligt, og har forskellige rettigheder og forskellige ansvar. Blodet i kroppen giver dem forskellige følelser.”

Dette betyder ikke, at de skal gennemgå en forskellig form for skolegang, eller have anderledes undervisning. De kan søge samme viden og have samme uddannelse. Faktum er, at de er forskellige og i stedet for at gøre det samme, måske udnytte den forskel, og opsøge det område de har et forspring i. I stedet for blindt at prøve at gøre det som mænd gør, bør hun gøre det, som er bedst for hendes natur, indre og følelser. I stedet for blot at opnå det manden har opnået, er det kvindens pligt, at opnå noget langt mere end det manden har opnået. Platon filosoffernes fader skriver også i hans bog, Republikken:

 ”Kvinden kan det samme som en mand og bør også have militært træning som mænd.”

Platon mener dermed også, at kvinder er svage fysisk og mentalt. Han takker også Gud, for at have skabt ham som en mand og ikke en kvinde. Aristoteles mener derimod ikke, at kvinder kun har en kvantitativ forskel fra mænd, men også en kvalitativ forskel. De har forskellige talenter og deres naturlig givet ansvar er forskellige. Hvorfor ikke udnytte deres egenskaber i stedet for at give dem billeder om at gøre som mænd og blive mindst ligeså gode som dem, i stedet for at lade kvinder opnå det, som mænd aldrig kan opnå via brug af deres naturlige egenskaber? Kvinder er født som kvinder og kan andet end mænd, mænd er født som mænd og kan andet end kvinder. Hvorfor så lade mænd blive kvinder og kvinder blive mænd? En ægte kvinde er hende, som ved hun er en kvinde og i stedet for at tænke som mænd, tænker og føler som en kvinde. Ved brug af hendes specielle egenskaber, bliver den kvinde, som opnår en status for menneskeheden som ingen mand aldrig vil kunne opnå! Tag blot Sayyida Fatima al-Zahra (fvmh) som et eksempel (datter af Profeten Muhammad (fvmhohf)).

Manden i et forhold kan kun kræve samleje, hvorimod han skal opfylde alle kvindens ønsker, så vidt det kan tillades og man har råd til det økonomisk set. Hvad kvinden indtjener, er hendes egen ejendom. Ingen andre har rettigheder over det, medmindre hun tillader det. Omkring hvorvidt manden er mere seksuelt anlagt eller ej, mener Islam det omvendte, men at kvinden også besidder det egenskab, der afholder hende fra at vise det. Derfor er det bevist, at manden er svag når det kommer til at styre sig selv, og derfor er det at kvinden ikke løber efter manden, men derimod manden der løber efter kvinden. Der er dog visse undtagelser. Manden bliver derfor nød til at give kvinden en gave. Det er lige præcis derfor, at Romeo løb efter Julie. Når kvinden accepter at ægte sig med en mand, modtager hun en gave fra manden.


Kvindeundertrykkelse

Islam er en religion, der prædiker fred, morale og kærlighed. Dette er åbenbart ikke forstået hos visse mennesker, da vi også har folk, som har infiltreret Islam og gjort alt for at give folk et dårligt syn på Islam. Disse folk har kvinder som deres slaver. Disse folk har kvinder hjemmegående. Disse folk tillader ikke kvinden at studere. Disse folk tillader ikke kvinden at arbejde. Disse folk behandler kvinder som dyr. Disse folk anser ikke kvinder for værende mennesker. Disse folk tæver og tæsker kvinder. Disse folk lader aldrig kvinden få et smil. Disse folk er ikke mennesker og slet ikke muslimer, som følger Islams budskab. Historien fortæller, hvordan kvinder var slaver for mænd inden Islam kom. Denne æra blev også kaldt for Jahiliya (uvidenhedens tid). Her blev kvinder byttet som legetøj, tæsket som får, behandlet som mulddyr. Hvis en familie fik en pige, flovede de sig over det, og oftest endte det med at pigen blev levende begravet. Dette er ikke Islam. Dette er umenneskeligt. Hvis visse kulturer tillader dette, så er det deres psykopatiske kultur, der skal hænges ud og ikke Islam. Islam anser pigen for værende en gave fra Allah til familien. Drengen er som en god gerning. Der vil blive spurgt om regnskab omkring gerninger, men ikke omkring gaver. Elskede brødre og søstre, kvinden er først og fremmest et menneske. Hun skal behandles med respekt. Islam er imod slaveri, og derfor kan man ikke tillade sig at have slaver. Hvis en person anser kvinder for værende slaver, så er det denne person der ikke er muslim. Kvinder må ikke gå ud af huset. De skal blot være derhjemme. De har ingen ret til gaver eller kærlighed. Når manden kommer hjem, skal han tilfredsstilles, og det er det! Sådan en tanke kan kun eksistere hos bæster. Selv dyr lader deres feminine partner af hunkønnet have flere rettigheder end disse bæster.

Ja, Islam ser på kvinden som det køn, der har de bedste egenskaber inden for hjemmet. Ingen kan passe børn som kvinder, men det betyder ikke, hun ikke må gå tur med sin mand. Det betyder ikke at manden ikke må hjælpe til derhjemme. Det betyder ikke, at manden skal være ligeglad og lade sin byrde, hænge på sin kones skuldre. Han vil også blive spurgt om, hvorvidt han hjalp sin kone. Hvorvidt han gav hende hendes rettigheder. Kvinden skal ikke arbejde alene i hjemmet, manden har også pligter og ansvar. Selv under Profetens (fvmhohf) tid blev kvinder set ude i det offentlige, og deres meninger blev hørt. Kvinden var ikke kun ting, der blev sat på reolerne derhjemme. Kvinder var med ude og kæmpe i krige og se til de sårede. En god joke blev sagt engang: ”Er det ikke bedre for os mænd at blive set til af kvindelige sygeplejersker, der er så bløde og kærlige end hænder af stål?”

Islam er den religion, der tillader kvinden at kræve penge for det arbejde hun udfører i hjemmet. Hvilken anden religion, ideologi, kultur eller tro, forstår kvinden og hendes rettigheder bedre end Islam? Imam Khomeini (Må Gud være tilfreds med ham) gjorde alt selv derhjemme. Han hjalp til i køkkenet. Han spurgte aldrig sin kone om tjenester. Han har undervejs i hele sit liv ikke bedt en eneste person om at hente et glas vand til ham. Hvilken fornuftig og rationel mand vil ikke hjælpe til i huset? Noget andet er, at visse folk i vesten påstår at Islam ikke tillader kvinden at studere. Hvis der havde været hold i denne påstand, havde Islam ikke haft nogle af klodens førende kvindelige ledere. De muslimske landes skoler, gymnasier og universiteter havde ikke haft en eneste kvindelige elev eller lærer, men ak – en påstand af ren ignorance. Hvis man selv undersøger sagen nøje, finder man frem til at de første muslimske kvinder selv stod for undervisning og læren omkring Islam. Imam Ali ibn abi Talib (fvmh) siger:

“Viden og visdom er begunstigelse for en troende muslim. Hvis du har mistet dem, sørg for at få dem tilbage, selv hvis du skal have dem fra en ikke-troende.”

Hvis man er troende, opsøger man viden. Hvad enten man er mand eller kvinde. Ja sågar selv, hvis det skulle være i et helt andet kontinent. Islam ønsker, at mennesket skal være klog og opsøge viden. Hvilken religion ønsker, at mennesket skal være ignorant? En religion der måske er menneskeskabt kunne godt gøre sådan. Kvinden må gerne studere. Kvinden må gerne blive læge, advokat eller en businesskvinde. Det eneste der kræves af hende er, at hun under alle omstændigheder, opfører sig Islamisk og overholder de Islamiske regler. Samtidig med at hun ikke overskrider grænserne og gør noget ulovligt. Allah har skabt alt perfekt. Han skabte manden for kvindens skyld. En værner, en beskytter, en ven og en elsker. Allah, ifølge visse beretninger skabte allerførst Fatima al-Zahra (fvmh). Man bliver nød til at forstå, at det er to forskellige skabninger i det, den ene er en kvinde, og den anden er en mand. De har hver især deres rettigheder i takt med deres natur. De er begge to uperfekte skabninger, som når de mødes, gør hinanden perfekt. Hendes mangler bliver fuldendt af ham, og hans mangler bliver fuldendt af hende. Lad os se hvad vi forstår omkring ligestillingen. Kan en stol kræve ligestilling i forhold til et bord og omvendt? Ligestillingen skal forstås at de nødvendige rettigheder et køn skal have, skal gives. Det er ligestilling. At manden prøver at blive som kvinden og omvendt, er ikke ligestilling.

Allah har skabt lovene omkring dem i takt med deres natur og behov. F.eks. har Allah skabt lovene således, så manden skal være kvindens værner. Hvis derimod, kvinden ikke ønsker dette, kan hun i starten af et ægteskabs pagt ønske, at hun ikke skal bede om tilladelse fra manden af og så kan kontrakten fremstilles. Kvinden har magten i hånden her, for hun bestemmer hvad der skal på ægteskabskontrakten. Når hun har fået skrevet de ting ned, som hun ønsker, kan manden herefter sige ja eller nej. Manden kan selvfølgelig også vælge at sætte nogle bestemme krav op for ægteskabet inden det hele falder på plads. Kvinden lever faktisk et luksus liv i Islam. Hun er hverken tvunget til arbejde i hjemmet eller udenfor hjemmet! Det er mandens opgave at vaske op, lave mad, og gøre al husarbejdet. Opgave og opgave, enhver fornuftig person vil selv gøre sit eget arbejde, og hjælpe til med at mindske sin bedre halvdels byrde. Hvis kvinden i huset gør det, og hun kræver løn for det, er det mandens pligt at give hende den løn, hun fortjener for sit arbejde. Manden kan ikke tvinge kvinden til at arbejde i huset! Alt dette og mere til, er alt sammen en del af mandens mange pligter overfor hans kone. Netop pligten at være menneskelig i første omgang og herefter at ordne sine egne sager end at lade en anden bære på en ekstra byrde.


Et par hurtige spørgsmål

Er kvinden ikke undertrykt og er hun ikke som en slave for manden i et ægteskab? Slet ikke, og sådan et ægteskab er ikke menneskelig, og heller ikke Islamisk. Hvordan skal kvinden være undertrykt, når hun nærmest lever et liv som en dronning, hvor hun kan kræve penge, for næsten alt det hun gør, og ikke er påtvunget nogle pligter omkring arbejdet i hjemmet og ude? Hvorimod manden skal stå for alt. Føden, sikkerheden og lign. Kvinden skal spørge manden om lov inden hun skal ud af huset omkring alt, hvorimod manden ikke skal. Hvorfor er det lige kvinden der skal og ikke manden? Allah har skabt lovene, og Han har skabt lovene i takt med naturen af de forskellige køn. Hvad ligger der i, at spørge sin mand om lov? Er det tegn på undertrykkelse og ulighed? At spørge om tilladelse når det gælder børn og deres forældre, er måske et tegn på uvidenhed, respekt og at få tilladelse fra dem, der har mere viden og mere erfaring OG SIKKERHED. Når kvinden spørger sin mand, er det fordi Allah har sagt, at hun skal spørge sin mand, fordi hans rolle i livet er at værne om hende, og give hende sikkerhed. Lad hende føle sig sikker. Husk på igen, at de er forskellige og har forskellige pligter. Idet kvinden spørger manden om tilladelse, om at forlade huset er et tegn på, at hun har accepteret, at hendes mand er hendes værner og dermed er klar over at manden giver hende sikkerhed, ved at give hende lov til alt undtagen når han tror det har noget med fare at gøre. Det kan være livsfare, trosfarve osv. Kvinden, ved at acceptere hendes rolle i livet (medmindre hun inden ægteskabet har fået klargjort i ægteskabskontrakten, at hun kan gå ud uden sin mands tilladelse), spørger sin mand om råds omkring at gå af huset, fordi hun ved at han (manden), er hendes værner og det er hans arbejde. Manden er skabt for at værne kvinden og passe på hende. Hvis kvinden ikke ønsker dette, og hun anser sig selv for værende stærk, og kan værne om sig selv både fysisk og psykisk uden for huset, kan hun inden de bliver gift, afskrive denne regel ved kontrakten.


Ægteskab

En, der ikke er gift er som en fugl uden rede. At stifte familie, er for at få sindsro og sikkerhed. Ægteskabet er som ly for den vildvandrende person. En der finder en, man kan dele sin glæde og sorg med, går hen og bliver gift. Udover dette er der tilfredsstillelse af den seksuelle lyst i sikre omgivelser. De, som ikke er gift, er ofte tilbøjelige til at påtage sig fysiske og psykiske skader. Udover dette er det også for at få børn, og give liv til en ny generation af børn og mennesker, der med Guds vilje vil blive bedre troende og praktiserende end en selv.

Ovenstående er naturligvis kun de verdslige gavn omkring et ægteskab. Mennesket er naturligvis ikke kommet for at spise, sove og have samleje. Mennesket er her for at blive bedre, og opnå den menneskelige perfekthed. Derfor bør et ægteskab være et middel for at søge Allahs nærhed. Et middel for at blive bedre spirituelt og åndeligt. Profeten (fvmhohf) siger i en beretning, at den som gifter sig, har sikret sig halvdelen af religionen.

”Det er så en anden sag, at blive gift med en kvinde, som er så krævende at det er en hel halvdel af ens religionen,” sagde en meget morsom herre engang. Det er dog alligevel ikke så langt fra realitetens verden, da det er virkeligt krævende. To unikke, specielle, mennesker, sjæle smelter sig sammen til en. Det må da være yderst krævende. For at kunne få det til at fungere til døden på bedste vis, så den anden ikke dør i vrede, er klart sværere end at fokusere blot på sig selv. De to smukke stjerner og søde turtelduer der bliver omdannet til en planet, vil stå sammen og hjælpe hinanden konstant. De vil opmuntre hinanden. De vil være hinandens rygsøjle. Sammen vil de søge opnåelse af den menneskelige perfekthed. Kvindens arbejde indebærer at passe på manden og pleje ham. Det er lettere sagt end gjort, da dette job kun og kun kan udføres af en kvinde og ingen andre. Ingen er bedre end en kvinde til at udføre dette arbejde. Skarpsindighed, stil, maner, snedighed og genialitet er kvindens nøgleord, når det kommer til pleje af hendes mand. Kvinden skal hjælpe manden med at gøre godt og gode ting og tale ham fra at handle forkert og praktisere dårlige ting. Alt i alt er hendes arbejde i en familie at skabe manden som en perfekt sørger og værner for hende selv og familien. Skabe respekt omkring ham og hjælpe ham med at blive en god fader for hendes børn. Allah har givet kvinden en ekstra styrke, som ikke engang manden er i besiddelse af. Familiens lykke, fremgang og velstand samt glæde og sorg er i hendes hænder. Ikke nok med det – hun skal også være som en moder for ham til tider. Hvis han er syg og har brug for en, som passer på ham, skal hun være der som en moder. Læg mærke til de historier hvor en syg person hurtig bliver rask, fordi patienten har haft en kærlig og varm sygeplejerske. Når han er syg, kan kvinden pleje ham og kæle ham ved f.eks. at lave hans yndlingsretter og vise ham mere kærlighed.


Et firma kræver en administrationsleder

Ethvert firma eller selskab har behov for en leder og en manager, der er den besluttende faktor. Dvs. det er her en person tager alle de nødvendige beslutninger. Samtidigt skal man huske på, at der også skal rådgives og tingene skal drøftes godt igennem. Den sejeste og fedeste firma fra dag et af er ens familie. Her skal der være rådgivende sessioner og en besluttende faktor. I familien skal der være en ansvarsfuld manager. Her kan det enten være manden eller kvinden, som er den manager. Mandens natur er alligevel mere dominant, og derfor er det oftest at det bliver manden. Der er dog intet galt i, at kvinden påtager sig managerrollen.

“Men are the maintainers of women because Allah has made some of them to excel others and because they spend out of their money; the good women are therefore obedient...”  [Koranen 4:34]

Derfor er det mest naturligt, at manden er familiens overhoved, værner og den besluttende manager. Derfor skal man søge ham til råds omkring beslutningerne. Dette medfører ikke at kvindens rolle formindskes, tværtimod øges den, da mandens sjæle ven og rådgiver er kvinden. I de tilfælde hvor det er omvendt, er det så manden, der er rådgiveren. Det er dog i naturen af kønnene, at det mere dominante køn tager lederskabet og rollen som overhoved, værner og den der beslutter tingene i sidste ende. Her skal kvinden så være en rådgiver og i stedet for at modarbejde ham, hjælpe ham med beslutningen og rådgive ham, gøre beslutningen lettere for ham, ved at hjælpe ham, dog ikke hvis hans beslutning ifølge hendes overbevisning er det rene gift. Hvis kvinden derimod er oprørsk og rebelsk, vil børnene også tage den indstilling til sig, og dermed vil mandens status falde i familien. Han vil ikke længere føle sig som et menneske. Hans ego vil blive nedtrampet, og han vil langsomt blive en zombie (en der vandrer den og er fysisk i live, men er så nede og deprimeret at vedkommende måske går og får selvmordstanker i værste tilfælde). Mandens natur gør, at det enten ebber ud i tilintetgørelse af egen status og eksistens. I dag kunne man læse i nyhederne, at en mand følte at hans kone gav for meget opmærksomhed til et marsvin. Han dræbte den og tilberedte den til middag. Prøv at tænke hvad småting kan ebbe ud i. Heldigvis er det sådan, at man sørger for at give hinanden den nødvendige opmærksomhed, så man ikke gør noget så drastisk, eller søger andre opmærksomhedskilder.

Generelt er det gældende for kvinder, at når de er kede af det eller sure på deres mænd, bruger de den stumme taktik, netop at være musestille, som en vendetta. Hævnen skal opnås ved ikke at snakke med manden. Vrede er generelt noget, der bliver til, når man ønsker hævn for noget. Dette er dog ikke kun en hævn der gør ondt på manden, men i vise tilfælde en gnist der tænder for mandens tørst efter hævn. Hvis man ikke løser dette på en anden måde end at være stum, og hele tiden ønsker at hævne sig på sin partner, ender det i bitterhed og flere dages surmuleri. En historie er, at en kvinde var sur på sin mand af en eller anden smålig årsag. Manden kunne ikke holde det ud længere, og slog hende en enkelt gang. Kvinden flyttede til sine forældre, der greb ind og parret blev skilt. Børnene led mere end nogen i denne familie. Pointen her er, at det har sin kolossale påvirkning på manden, når kvinden er stille, stum og intet siger. Det er bestemt ikke løsningen og hjælper ikke situation en meter. Man kunne vende den om og prøve at lade manden være stum i et par dage og se hvordan det vil påvirke på kvindens psyke. Hun vil føle fortabt og alene, som en blomst der ikke bliver plejet, vil hendes indre visne og dø. Et par, der ikke kendte til ægteskabets love, regler og etik var ofte stille. En uge var det kvinden der var stille, og ikke ville snakke med sin mand, ugen efter manden. Engang i mellem snakkede de sammen til møder med andre mennesker. Kvinden gik med til en skilsmisse, da ægteskabet ikke var andet end surmuleri. Hun fik en lejlighed og bosatte sig der. Herefter fandt hun ud af, hvordan det er at bo uden en mand. Folk snød og bedrog hende. Da hun fortrød skilsmissen og ville vende tilbage til sin mand, var han allerede gift med en anden. Hun fortrød sin handling men for sent. Hvis man er sur på sin mand, skal man være tålmodig. Man skal snakke med ham om det meget blidt, og fortælle ham omkring emnet og problemet. Man kunne sige: ”Skat du hånede mig forleden og det gjorde ondt” eller ”skat du afviste mit ønske forleden og gjorde mig ked af det”. Dette vil have en stærk påvirkning på manden som vil være anderledes end anger, vrede og hævn. Uden tvivl, vil han prøve at gøre det godt igen. Hans hårde hjerte, vil blive blød igen, og lur mig ikke om han gør det endnu bedre end før. Profeten (fvmhohf) siger:

“At a time when two Muslims refuse to talk to each other and do not reconcile within three days, both will be out of Islam, and there will not remain any friendship between them. Then anyone of them who takes the initiative to reconcile with the other, would enter Paradise faster (than the other) on the Day of Judgment.”


Det mest ønskede sted på kloden er hjemmet

Hjemmet er et paradis, men kan blive et helvede, hvis ingen tager del omkring dets arbejde. Intet sted i verden er ligesom hjemmet. ”Home sweet Home”. Hjemmet er et mindre samfund i et større samfund. Her finder opdragelsen plads. Her er stedet man finder kærlighed, ro og tryghed. Tænk på at kvinderne har magten her til at ændre fremtidens samfund. Det er i hjemmet kvinden opdrager børn og ved at vise hvordan de er i hjemmet, afgør, hvordan fremtidens generationer bliver ude i det store samfund. Derfor er en kvindes arbejde i huset mærkbart, respekteret og hædret. Den, som undervurderer arbejdet i hjemmet, er ikke andre end uvidne mennesker. Nogle mener, at når kvinder får sig en uddannelse, så behøver de ikke at deltage i arbejdet derhjemme som i de gamle dage dengang alle ikke vidste bedre. Dette er sagt af de kvinder, som er uddannet, men mangler hjerneceller. Hvis en kvinde er uddannet bør hun forstå, at hun skal være et forbillede i hjemmet i stedet for at udelukke arbejdet i hjemmet fuldstændigt. De skal bevise, at uddannelse gør, at man bliver klogere og et bedre menneske, og dermed er det ikke kun gældende ude i det store samfund, men også i det mindre samfund – nemlig hjemmet. En uddannet kvinde, er bedre omkring arbejdet i huset end en ikke uddannet kvinde. Uddannelse er ikke at komme af med pligter, men at udføre sine pligter bedre!

En kvinde ville ikke hjælpe med arbejdet derhjemme, og derfor blev manden meget ked af det, for nu skulle han gøre alt i huset, netop fordi hun var ”uddannet”. En dag inviterede han hendes familie på middag hjemme. Han servede hendes uddannelsesdiplom som middag og sagde. ”Dette er, hvad min kone laver til mig hverdag”.

“Mrs F. N. Shamirani, a graduate, said: ‘A housewife should be an expert in dealing with the household affairs, a good companion for her husband, a good mother to her children and a good hostess to the guests’.”

“Dr Mrs Fasihi, pediatrician, said: ‘I believe that a genuine housewife is one who is not engaged in office work, because office jobs in our country lack the necessary facilities regarding nutritional needs and nurseries. A woman in an office is always worried about her children or her husband’s food.”

“Mrs S. Yakita, Technical Superintendent of the Faculty of Medicine, said: ‘A housewife should be able to create a clean and attractive house with the least possible budget. She should share the happy and sad time with her husband. She must not ignore her husband’s mental and social status’.”

“Mrs I. Naimi said: ‘A housewife is one who minimizes her unnecessary recreations and who would try to improve the affairs of the house. She must also be able to regulate the income with spending’.”

Noget andet er omkring at lave mad. For manden findes der ingen bedre kok i verden end hans kone. Hvis hun er en god kok spiser han sjældent ude. Hun kan sagtens ringe til sin mand hvor end han er og sige jeg har lavet din ynglings ret og så vente 5 min før han forpustet brækker døren op og er hjemme.

“The Prophet (SA) of Allah stated: ‘The best of your women is one who perfumes herself, prepares food skillfully and would not overindulge in spending. Such a woman is one of the workforce of Allah and a person who works for Allah would never have to face either regret or defeat.”

En god kone laver mad med omtanke, så hun ved hvor sundt maden er og varierer maden. Maven er mødestedet eller centeret for alle sygdomme og hvis man holder maden sundt er man selv også sund. Kvinderne er generelt bedre end mænd, når det gælder at holde styr på økonomien. Derfor plejer mænd at give deres penge til kvinderne, som så bruger dem fornuftigt eller sparer dem. Hvem vil give sine penge til en, der bruger dem uden at tænke sig om, på alt muligt unødvendigt. En mand gav sine penge til sin kone, som hver uge købte nye ting og sager. Reol, fjernsyn, sofa osv. Herefter ville han ikke give pengene til sin kone og sagde til sin kone: ”Jeg kan ikke give dig penge længere, da du ikke er til at stole på økonomisk”. En klog kvinde ved hvordan man skal håndtere sine egne og sine mands penge. Ellers mister han lysten til at arbejde. For han arbejder og pengene forsvinder. Manden tænker normalt ikke et sekund omkring hans arbejde og om at tjene penge til sin familie, da det er hans pligt. Hvis han derimod ser, at hans arbejde ikke bærer frugt opgiver han det. Profeten sagde:

“A woman is the protector and trustee of her husband’s wealth and as such is responsible.”

Islamisk set er det mandens pligt og obligatorisk for ham at arbejde for familien. Dette er ikke en af kvindens pligter. Alligevel er dovenskab ikke velset i Islam. Derfor bør alle have et arbejde. Kvinden har et arbejde i det mindre samfund - hjemmet. Hvis hun derimod søger arbejde i et større samfund, er der intet der burde stoppe hende. At hun finder sig et godt arbejde der opfylder de Islamiske kriterier, er super. Man skal dog huske, at hvis man arbejder ude, er det ikke ensbetydende med at arbejdet i hjemmet ikke skal gøres. Både manden og kvinden skal hjælpe hinanden. Tænk blot på Agha Khomeini som hjalp til i hjemmet. Han bedte aldrig sin kone om noget, selv ikke engang en kop te. Han stod selv op og lavede en kop, når han ønskede det. Mænd burde heller ikke tænke, at den udearbejdende kvinde også skal gøre alt i hjemmet. Her skal man hjælpe til. Parret bør som sagt tidligere, være den andens gode hjælp, ja faktisk være den bedre halvdel.
 

[1] Fred være med ham og hans familie

 

Share

Add comment


Security code
Refresh