Koranens mest kontroversielle vers - At slå kvinder

Spørgsmål: Kan det forstås fra det følgende vers at Islam er en mand chauvinistisk religion? “Og for dem (koner), hvis dårlige opførelse du frygter, rådgiv dem, derefter afhold dem fra sengen og derefter slå dem..”(Quran, 4:34)

Svar: Dette er sandeligt en af de mest fejlfortolkede vers i Koranen. Mange feminister og kvinderettigheds aktivister har brugt dette vers som argument for at Islam undertrykker kvinder i familie strukturen og føre til et komplet mandsstyret, mand chauvinistisk samfund. For at eksaminere dette vers, vil det være passende at referere tilbage til Tafasir (fortolkning) af Koranen. To kendte Tafasir; Tafsir al-Mizan af Allamah Tabatabaei og Tafsir Namunah af Sheikh Nasir Makarim Shirazi, vil blive resumeret forneden med info fra andre troværdige kilder.

Den Arabiske oversættelse af dårlig opførelse (نشوز) betyder bogstavlig talt en kombination af ulydighed og arrogance. Man fryger normalt sådan en opførelse når tegn på dårlig opførelse kommer til syne. Men der er tre stadier af behandling, som først kommer efter opførelsen er kommet til, før dette bør man rådgive dem.

Dårlig opførelse bør defineres: En ægtemand har ikke ret til at tvinge hans kone til at udføre nogle af de huslige pligter. Derfor kan han ikke beordre hende til at tage opvasken eller at lave mad. Ydeligere kan han ikke straffe hende, hvis hun ikke adlyder disse ordrer. Dårlig opførelse her betyder at store synder begås. Disse typer af amoralske opførelser (synder) vil lamme de fleste ægteskaber. Dette vil blive yderligere forklaret, når citater fra bøger omkring Islamisk lovgivning bliver nævnt.

Derfor når opførelsen finder sted, er der tre former for behandling, som skal følges i deres rækkefølge. Dette betyder, at man først bør afholde sig fra dem først. Processen om at starte med mindre straffe, som fører til tungere straffe er rationelt.

Det kontroversielle problem, som ofte bliver nævnt, er hvordan Islam kan tillade en mand fysisk at slå sin kone? Svaret til dette spørgsmål ligger i at forstå verset korrekt med hjælp fra Islamiske beretninger. Selve problemstillingen om at slå, er blevet nævnt i bøger om Islamisk lovgivning. F.eks. i Minhaj al-Salihin: “Angående slag”: Det må ikke forsage, at huden bliver blå eller rød”. Ydeligere er det forbudt at slå i ansigtet og på store legemsdele. Imam Baqir (fvmh) fortæller os, at lette slag betyder at slå med en traditionel sewak. Dette er ikke rigtigt at slå ej heller for at skade hende.

Så for at kunne handle ud fra dette vers, kræver det, at situationen imødekommer alle krav. Alt udover dette er strengt forbudt ifølge Islam.

Metoder for at behandle en situation, hvor en kvinde har begået en stor synd såsom utroskab (hor) ville være følgende:

1. Rådgive og snakke med hende.

2. Prøve at have en følelsesmæssig indflydelse på hende.

3. Hvis ikke de to overnævnte har nogen effekt, er det tilladt at slå hende blødt (med ovenstående krav opfyldt)

Nogle beretninger omkring vold.

Profeten (fred være med ham og hans familie) har sagt: "Enhver mand, som slår sin kone i ansigtet, vil Allah den almægtige beordre Sine engle at slå ham med brændende genstande i ansigtet 70 gange i helvede."

(Kilde: Da’emul-Islam, bind.2, s.217)

"Selv det, at slå et dyr i ansigtet, er forbudt i Islam, hvad så med et menneske, og specielt din partner!" (Ref: Wasa’eul-Shi’a, bind 11. s.481)

En mand kom til Profeten (fvmh&hf) og fortalte ham, at hans kone har en grim tunge og verbalt angriber ham i mange timer og at han ikke kunne tage det længere. Profeten sagde: ”Bliv skilt”. Manden sagde, at han har børn med hende og hun ikke altid er slem, da sagde Profeten (fvmh&hf) at han skulle holde på hende og være tålmodig, men ikke slå hende.

(Kilde: Musnad Ahmad, bind 4, s.33)

Islam strider ikke imod kvinders rettigheder pga. nogle specifikke regler. Islam er derimod realistisk og tager det i betragtning, at dårlige oplevelser såsom utroskab kan forekomme. Og dette er, hvis hun ikke er ked af det over sin handling eller er fortrydelsesfuld, ej heller søger hun tilgivelse for sin smagsløse handling og fortsætter måske endda med at være utro. I sådan en situation kan manden, hvis han ikke ønsker at skille hende og han tror, at det vil have en påvirkning, vælge at slå hende med de krav, som er blevet nævnt tidligere (intet slag i ansigtet eller på store legemsdele, huden må hverken blive rød eller blå med sewak osv). Alt udover dette er forbudt og vil blive straffet som nævnt i beretningen. Efter at være blevet bekendte med alle krav, der gælder for at ende i lign. situation, hvor stor er sandsynligheden så for at manden gerne må slå? Og kan det overhovedet defineres som at slå?

 

Oversat af Amkg

 

Kilder: Sheikh Hamid, Sheikh Mansour.

 

Share

Add comment


Security code
Refresh