Imam Askaris livshistorie og lektioner

Imam Hassan al-Askari, søn af Imam al-Hadi er vores ellevte imam. Faren til imam al-Mahdi (MAH), redderen af menneskeheden.

Imam Hassan al-Askari blev født i år 232 ifølge den islamiske kalender og levede i 28 år, hvor han opnåede sin martyrdom i år 260, på dette tidspunkt var Imam al-Mahdi født og 5 år gammel.

Imam Hassan al-Askari (fvmh) blev selv født i Medina men allerede efter 1 år, blev hans far, imam Ali al-Hadi tvunget til at tage til Irak, her boede de i Samara. Det er også derfor, at de begge er begravet i Samara.

Imam Ali al-Hadi opnåede sin imamat som 6 årige og døde som 42 årige i året 254, herefter blev Imam Hassan al-Askari udpeget som Imam, selvom han ikke var den ældste i familien. Han havde nemlig 4 andre søskende, 3 brødre og en søster. Mange af os kender 2 af hans brødre, nemlig Muhammad og Jaffar. Men han havde også en anden bror ved navn Hussain og en søster ved navn Alia.

Vi kender hans store bror Sayed Mohammed som den ydmyge, den gudfrygtige, den retfærdige og sandfærdige person. Han var en så stor personlighed, at Gud opfylder folkets ønsker på grund af denne personlighed. Han ziyarat (i balad) er blandet andet kendt for, at opfylde folks ønsker om at få børn. Når en par ikke kan få børn, så besøger de hans ziyarat og efter dette opfylder Allah (swt) deres ønsker og konen bliver gravid.

Hans mindre bror Jaffar var ikke kendt for hans gode gerninger. Han var derimod kendt for at være en løgner og en som ikke praktiseret islam ordentligt.

Dette viser, at du selv i den bedste familie, selv med de bedste forældre og brødre kan man have en person som ikke er ligesom resten af familien. Det viser, at Gud har skabt alle menneskene fri og givet dem hjernen og fornuften til selv at vælge sin vej. Derfor havde vi også i Imamens familie, nogen som var fri for synder og andre som begik synder åbenlyst.

Imam Hassan al-Askari opnåede sin imamat som 22 årige efter hans fars matyrdom og året efter fødes vores nulevende Imam, Imam al-Mahdi. Imam Hassan al-Askari levede i en lige så hård omgivelse som hans far. Han var enten i husarrest eller i fængsel næsten hele livet. Det skyldes især fordi at khalifaerne var bange. Hvis Imamen var fri så blev folk forelsket i ham og var han i fængsel, så fik han endnu flere følger.

Under sit ophold i fængslet fik Imam Hassan al-Askari konverteret flere personer, personer som var kendt for at være onde og undertrykkende. På et tidspunkt var der 2 vagter, der var kendt som de værste mænd og alle frygtede disse to. Disse 2, som siges at være tyrker, fik til opgave at straffe Imam Hassan al-Askari (fvmh) mens han var i fængsel.

Det endte med, at disse 2 personer som var så skræmmende og så frygtindgydende, at de fik accepteret Imam Hassan al-Askari som deres imam og blev en af de bedste personer blandt shia kredse. De blev spurgt, hvorfor de havde ændret sig, hvorfor de ikke har tortureret Imam Hassan al-Askari, og svaret var, hvordan kan vi straffe en mand som faster om dagen og beder om natten og hver gang vi ser på ham, så ser vi at hans tunge bevæger sig i tilbedelse af Gud?.

Ser i? Ahlulbayt (fvmh) siger, at vi skal invitere folk imod Islam med vores akhlaq og med vores adfærd. Imam Hassan al-Askari viser det til os her.

Lad mig fortælle jeg en anden historie som kan tydeliggøre dette budskab.

Imam Hassan al-Askari havde også en anden vagt, denne vagt skulle sørge for at Imamen blev holdt I fængsel. En dag kom han med 5 granatæbler til Imamen og sagde ”En af dine Shia har sendt de her 5 granatæbler til dig og siger, at du skal spise det her i stedet for de 2 stykker brød” Imam Hassan al-Askari levede i 2 år udelukkende af koldt vand og 2 stykker brød om dagen, forstil jer det. Hvor du i 24 måneder kun må spise tørt brød med koldt vand.

Imamen tager granatæblerne og takker vagten. Imamen lægger mærke til, at vagten står og kigger på granatæblerne så imamen spørger ”Er der noget galt? Vil du have et granatæble?” SubhanAllah.

En vagt hvis arbejde udelukkende er, at irritere dig, at gør livet hårdt for dig, vil du tilbyde ham et granatæble imens at du sidder i et fængsel?

Vagten sig nej hvor til imamen siger ”tag denne, det er måske varmt udenfor og du kan blive tørstig, tag denne og sluk din tørst”. Da vagten så tager en granatæble, så bliver han stående og imamen spørger om hvad der er galt, hvortil manden svarer ”Jeg har 5 børn derhjemme og jeg spiser ikke noget uden dem. Men jeg ved ikke hvordan jeg skal dele denne i 5 dele.” Imamen tager de resterende 4 granatæbler og giver det til ham og siger ”Her tag dem alle og giv dem til dine børn. At dine børn kan nyde disse er sødere og bedre for mig, end at jeg selv skulle spise dem”

Det er den selvsamme imam som ikke får andet at spise end 2 stykker brød og koldt vand om dagen! Selvom det er første gang han ser granatæbler, i et ellers så forfærdeligt sted, så vælger imamen at give dem videre til fjenden! Ya Imam, hvad har denne person gjort siden han har gjort sig fortjent til det?

Det er ahlulbayts akhlaq. Imamen giver ikke kun en granatæble til den person som straffer ham, men alle sine granatæbler samtidige med at han siger, at han vil have det meget bedre hvis hans fjendes børn spiser dem.

Lederen af vagterne var en tyrker ved navn Ali ibn Yarmash, da han finder ud af hvordan imamen er og at vagterne er begyndt, at behandle ham bedre og at ingen straffer ham, så beder han om at få Imam Hassan al-Askari flyttet til hans eget hjem, så han dag ud og dag ind kan straffe ham. Imamen bliver overført over til Ali ibn Yarmash og da han træder ind kommer hans kone frem og spørger ”Hvem er det du har med her Ali?” Hvortil han svarer at ”Han er Hassan ibn Ali al-Hadi, barnebarn af profeten!”.

Hans kone mærker det allerede og advarer ham imod Imamen, at profetens børnebørn er stadier over os mennesker, at de er tættere på Gud. Hun advarer ham imod at straffe ham. Ali ibn Yarmash tager hende ikke alvorligt. Han havde en masse vilde dyr i et bur i sit hjem. De her dyr havde ikke spist kød i flere dage og var meget sultne. Ali ibn Yarmash får Imamensmidt ind i buret til disse vilde dyr selvom konen prøver at tale ham fra det.

Da han går ind igen gør konen alt hvad hun kan for at overtale ham, men han ignorere hende indtil hun siger ”Så hav i det mindste en værdighed og gå ud og begrav hans lig, han er sikkert død nu” 

Og SubhanAllah Ali ibn Yarmash fortæller selv fra hans egen tunge: ”Ved Allah, da jeg kom ud så jeg Imamen udfører sujud med alle dyrene bag ved ham”

Ahlulbayts etik virker ikke kun overfor menneskene, Gud har gjort deres status så høj at selv vilde dyr respekterer Imamen og selv de kender hans status. Men der findes derimod mennesker som dræber imamerne koldblodigt, uden at have den mindste frygt i hjertet.

Denne Ali ibn Yarmash, havde også en søn som på et senere tidspunkt bliver meget syg og lægerne kunne ikke gør noget for ham. Han bliver rådet til, at besøge den mand som han har kastet for vilde dyr, manden som han har straffet i flere år. Idet han ikke havde andre valgmuligheder, så tager han over til Imamen.

Da han kommer over til imamen så siger han ”Jeg er ked af, at jeg har forvoldt dig så meget smerte, jeg er ked af at jeg har gjort dig ondt, vil du ikke tilgive mig?” Imamen tilgiver ham selvfølgelig, hvorefter Ali ibn Yarmash siger, at hans søn er blevet alvorlig syg og om Imamen ikke kan lave en dua for ham.

Imamen svarer, at jo det kan jeg godt og han laver en duaa og fortæller til Ali ibn Yarmash at han skal tage hjem, for nu har hans søn fået det bedre.

Og da han endeligt kommer hjem ser han, at hans søn er blevet helt rask. Efter denne oplevelse og oplevelsen med dyrene så skynder han sig tilbage til imamen og acceptere hans imamat og bliver en shia af imam Hassan al-Askari.

Vi har utallige beretninger om, at Imamernes duaa bliver accepteret med det samme af Gud pga. deres position hos Gud. Det er derfor vi bruger tawasul(via) når vi laver dua, fordi at selvom Gud siger i Koranen at han er tættere på os end vores pulsåre, så vil vores bønner blive hørt og opfyldt hurtigere af Gud hvis vi gør det igennem de personer Gud elsker mest!

En anden beretning fortæller om en tid hvor Samara blev ramt af meget tørke, på det her tidspunkt var imamen i fængsel. Mutamid, som var khalifa på det tidspunkt beordrede alle at komme ud og lave salat og dua i 3 dage og ingenting skete. Indtil en præst kom frem og tog sin hænder op og mumlede noget hvorefter det øjbelikket begyndte at regne og det regnede mege.

En præst bad og regnen kom. Muslimerne havde lavet utallige salat og bøn og intet skete. Det gjorde at mange muslimer begyndte at tvivle på deres religion.

Det samme skete dagen efter og Mutamid begyndte at blive meget bekymret fordi muslimerne begyndte at tvivle på deres religion. Han beordrede, at Imam Hassan al-Askari skulle hentes.

Efter at imamen havde hørt om problemet sagde han: ”Bed præsten om at komme ud til ørkenen igen i morgen. Mutamid svarede: ”Der er sket nok skade, hvorfor skal jeg bede dem om at kommer ud til ørkenen igen i morgen?”

Imamen svarer ”Så at jeg kan ugyldige gøre deres trick og fjerne tvivlen hos muslimerne”

Dagen efter var muslimerne og præsterne samlede i ørkenen igen og her løftede præsterne igen deres hænder og med det samme begyndte der at komme skyer og regn væltede ned, indtil imamen pegede på en præs og sagde at de skulle åbne hånden på ham, da soldaterne gjorde det så fandt de et menneske knogle. Imamen tog den og dækkede den til i et klæde.

Så bad imamen dem om, at lave en dua igen og denne gang skete der ingenting. Ingen regn overhovedet.

Mutamid blev nysgerrig og spurgte hvad det var, hvortil imamen svarede at det var en knogle fra en af Profeterne som de her præster havde gravet op og en af miraklerne fra profeternes knogler er, at når de bliver gravet op og holdt under åben himmel så vil der regne.

Imam Hassan al-Askari har lært os mange ting igennem hans liv. Blandt de ting han har lært os er, at vi altid skal ihukomme Allah selv hvis vi er i sådan et forfærdeligt sted som et fængsel hvor du dag og nat bliver straffet og pisket.

Han har lært os, at vi skal være tålmodige, at alt vil ordne sig og at vi kun skal betro os til Gud, selv hvis vi ikke får andet at spise end 2 stykker tørt brød og et kold glas vand.

Han har lært os, at vi skal respektere andre mennesker og være ydmyg selvom personen kan være din største fjende, selvom personen undertrykker, pisker dig, eller smider dig overfor vilde dyr og ønsker dig død.

En anden historie som jeg gerne vil dele med jer er, hvordan Imam Hassan al-Askari blev gift. Hans kone er kendt som Narjis, en prinsesse fra Rom. Hendes forfædre stammer helt tilbage fra en af Profeten Jesus disciple, Simon.

Hendes farfar var kejseren af Rom og han ville have at hun skulle giftes med hans nevø da hun var 15 år gammel, men på bryllupsdagen sker der 2 hændelser. Den første gang falder alle billederne ned fra væggen og bliver smadret. Der var samlet flere tusinder af mennesker til brylluppet og de blev alle skræmt af dette, men farfaren bad om at alle billederne skulle ordnes og hænges op igen, hvorefter brylluppet skulle fortsætte. Denne gang kom der en storm som slukkede alt lyset og igen faldt alle billederne ned fra væggen. Efter denne hændelse, begyndte alle de som var fremmødt at flygte af skræk.

Et par aftener efter dette, drømmer hun, at hun ser Profeten Jesus  med hans discipel Simon som er Narjis forfader, stå det samme sted som hun stod da hun skulle giftes, og ved siden af dem stod Profeten Muhammad og imamerne. Her spurgte Profeten Muhammad om Narjis hånd og Profeten Jesus og Simon var rigtige glad over dette og accepterede det.

Efter hun vågnede og fra den dag af begyndte hun, at tænke mere og mere på Imam Hassan al-Askari og begyndte at blive forelsket i ham.

Et stykke tid efter ser hun en anden drøm, hvor hun ser Fru Mariam , Profeten Jesus mor og Fatima Zahra komme til hende og forklarede, at Hassan al-Askari  ikke kunne komme til hende medmindre, hun blev muslim og accepterede Profeten Muhammad som den sidste profet.

Efter dette begyndte hun at se Imam Hassan al-Askari  i hendes vision hvor hun fik forklaret at hun skal flygte fra Rom og komme til Baghdad, og at der her vil komme en person som vil byde et bestemt beløb og give hende et brev. Hun flygtede derefter og blev taget til fange af muslimerne og transporteret til Baghdad hvor hun blev solgt som slave. Her var der mange som bød mange penge for hende, fordi hun var meget smuk. Men hun afslog hver eneste bud indtil Bashir ibn Sulaiman, en af Imam al-Hadis nære følgere sagde ”Jeg byder 220 dinar og gav hende et brev som var skrevet i romersk skrift af Imam al-Hadi efter at have læst denne brev accepterede hun det med det samme og tog til Samara med Bashir ibn Sulaiman hvor hendes bryllup med Imam Hassan al-Askari blev arrangeret og udført.

Narjis Khanum og Imam Hassan al-Askari nåede at leve sammen i ca. 7 år. Indtil imam Hassan al-Askari blev forgiftet.

Den historie vi skal lære her er, at imamerne har vist os, at der ikke er forskel blandt de forskellige racer, at racismen ikke eksisterer i Islam. Vi har set mørke mennesker være undertrykt i eks. USA for et par hundrede år siden pga. deres hudfarve, vi ser i Afghanistan for lidt over 100 å siden hvor over 60 % af hazara befolkningen blev udryddet, fordi de ikke lignede de andre afghaner og fordi de var shiamuslimer, vi ser også i dag, at en person fra land a synes at han er bedre end en person fra land b.

Men imamerne viser os, at vi alle er børn af Adam, og atGud ikke ser på vores hudfarve men på vores taqwa (overbevisning), på vores iman. Derfor var derfor ikke kun imam Hassan al-Askari  som giftede sig med en ikke araber, men også imam Ali al-Hadi var gift med en afrikaner fra Egypten, Imam al-Kadhim var gift med en afrikanske kvinde, Imam Hussayn var gift med en persisk prinsesse.

Det som vi kan lære fra imamernes handlinger er, at vi skal for det første finde os en god kvinde når vi giftes, en kvinde som har en høj taqwa, så er det ligemeget om hun er fra Afrika, Europa, Asien eller Mellemøsten. Men det gælder ikke kun hvad angår ægteskab, men også når det kommer til venskab og broderskab, tag bare et kig på Salman e-Farsi og hans forhold til Profeten og især Imam Ali.

Med det vil jeg takke for jeres tid, og jeg håber inshaAllah at I ikke har kedet jer for meget, og at har lært lidt til Imam Hassan al-Askari, det er jo trodsalt faren til vores nulevende Imam.


Skrevet af  C.K.

 

 

 

 
Share