Søg viden for din egen skyld

Nogle gange kan en elev, der studerer religion sige: "Jeg søger viden for min egen skyld, ikke fordi jeg har nogle bagtanker." Hvad eleven har til hensigt ved denne erklæring er helt korrekt: at han eller hun er oprigtig i at lære om religion, ikke fordi der stræbes efter en eksamensbevis eller en grad eller noget andet af den slags. Ikke desto mindre er den erklæring, i sig selv faktisk forkert.
 
En af de faldgruber en elev, der studerer islam kan falde i, er at søge religiøs viden for sin egen skyld. Viden er et ønske, som enhver anden menneskelig ønske. Den kan søges til den rene fornøjelse af at erhverve det og ikke for Allahs skyld. Dette gælder også for religiøs viden.
 
Folk elsker at opdage nye ting. Det er en naturlig menneskelig tilbøjelighed. Når en person stræber hårdt og længe for at finde ud af noget, så kommer man tæt på svaret, og det kan være ganske spændende. Dette tilskynder denne person til at studere videre.
 
Islam opfordrer os dog ikke til at søge islamisk viden for vores egen nysgerrigheds skyld, men snarere at søge den for at kunne bruge den. De ældre lærde plejede at sige: "Viden kalder på os med handlinger. Det er enten besvaret af handlinger, eller det går væk."
 
Allah beskriver folk viden på følgende måde: "Og vi har inddelt Koranen, for at du kan forlæse den for menneskeheden med mellemrum, og Vi har åbenbaret den stykkevis. Sig: Hvadenten I tror derpå eller I ikke tror derpå, sandelig, de, der fik viden før den falder tilbedende på deres ansigter når den forelæsses dem. Og de siger: Hellig er vor Herre og fri for alle mangler. Vor Herres forjættelse bliver visselig gennemført" [ Surah al- Isra ' : 107-109 ] .
 
Her ser vi, hvordan viden giver dem ydmyghed og gør dem til at falde i knæfald foran Gud.
 
Gud siger: "Kun de vidende blandt Guds tjenere frygter Ham. " [ Surah Fātir : 28]
 
Dette vers er ofte nævnt som bevis for, at de lærde er "bedste af skabningerne" og dette er nævnt i Guds ord : "De, der har tro og gøre retfærdige gerninger, de er de bedste af skabelsen. Deres belønning er med Gud, evighedens haver, hvorunder floder løber. De vil bo deri for evigt. Gud vil være godt tilfreds med dem og de med Ham. Dette er for dem, der frygter deres Herre " [ Surah al- Bayyinah : 8-9 ] .
 
Det hævdes, at siden "bedste af Skabelsen" er " de, der frygter deres Herre ", og da de eneste mennesker, der virkelig frygter deres Herre er de lærde, ja så må det være, at de lærde er det bedste af skabelsen.
 
Hvordan kunne det være anderledes, når profeten Muhammad (fred være med ham og hans rene familie) proklamerede, at de lærde er arvinger profeterne? Hvad han mente med dette er, at de lærde er dem, der formidler viden om religion til  mennesker og bære det fra den ene generation til den næste, hvilket gør dem til det bedste af mennesker efter profeterne, hvis de er sande og oprigtige lærde.
 
Folk i dag er blevet forvirret over betydningen af ​​ordet "lærd" i denne sammenhæng. Nogle antager, at det henviser til enhver person med specialviden inden for alle områder, som medicin, teknik eller kemi. Den sande videnskabsmand i forbindelse med vores diskussion er en person, der har viden om Gud, Hans religion, og Hans Lov . Viden i en abstrakt, teoretisk forstand, er ikke nok. Det skal også påvirke hjertet.
 
Vores fromme forgængere kunne ikke anerkende nogen som lærd blot for at samle en masse fakta og meninger. Den lærdes viden måtte synligt påvirke hans eller hendes opførsel. Den sande lærd skulle være ydmyg, asketisk, og reserveret. Nogle af de fromme forgængere sagde: "Lærde er de, der frygter Gud så meget, at det påvirker deres karakter, deres adfærd - og deres kendskab til sig selv. "
 
 
Så husk, at når du søger viden, skal du have dit hjerte med dig.
 
De følgende citater af Imam Ali (fred være med ham) er taget fra Du'a Kumail.
 
 
Ali Ibn Abi Talib (fvmh) sagde:
 
 
Den mest komplette gave fra Gud er et liv baseret på viden.
 
Den lærde mand forstår den uvidende, for han var engang uvidende selv.
 
Viden giver liv til sjælen.
 
At respektere det lært, er at respektere Gud.
 
Viden skaber frygt for Gud.
 
Øvelse gør viden perfekt.
 
At lære er at lære.
 
Flere udsagn fra vores Imam kan man finde her.
 
http://www.al-islam.org/articles/various-sayings-imam-ali-ibn-abi-talib-imam-ali-ibn-abu-talib
 
 
Må Allah tilgive mine evt fejl i oversættelse af surah fra Hans Hellige Bog Koranen.
 
 
Søster Aminah Naila Johansen
 
 
 
 
Share