Islamisk Filosofi

Mulla Sadra og Transcendent Filosofi/Teosofi

Mulla Sadra og Transcendent Filosofi/Teosofi

Nyere tids islamiske filsofi er exceptionelt præget af Sadr al-Deen Muhammad Shirazis (1571-1640), bedre kendt som Sadr al Muta'aliheen eller blot Mulla Sadra, værk: Hikmat al-Muta'aliyah (transcendent teosofi). Samtlige muslimske lærde, teologer, mystikere og filosoffer i den moderne tid er særdeles præget af og tilhængere af Mulla Sadras filosofiske lære. Mulla Sadras filosofiske metodik er en kombination af teologi, mysticisme, filosofi og Koranen. Hans metodik blev berømt og revolutionerede i kølvandet i læren om eksistens i islamisk filosofi og metafysik. Han mente, at man ikke kunne nå frem til realiteterne alene igennem argumentation eller selvrenselse, men at der også var…

Læs mere..

4 Metoder til at nå frem til virkeligheden

4 Metoder til at nå frem til virkeligheden

For at finde frem til værdier, livsanskuelse og virkelighed, også kendt som ontologi[1], eksisterer fire metodikker i Islam som man kan gøre brug af. Disse er som følgende:  1. Mashaa metodikken, som er baseret på argumentation, bevisførelse samt viden, der erhverves. 2.  Ishraq metodikken, baseret på argumentation og bevisførelse, men deruover også kræver selvrenselse. Dvs. her opnås virkeligheden igennem viden, der erhverves (Husuli) og viden, der er tilstede (Huzuri), men ikke tilegnes. 3.  Mysticisme (Irfaan), en benyttet metode, der alene foregår igennem selvrenselse og viden, der er tilstede og erfares uden at det tilegnes. 4.  Teologi (Kalaam), metoden, der alene foregår gennem argumentation og disput samt viden, der erhverves.…

Læs mere..

De to skoler i Islamisk Filosofi

De to skoler i Islamisk Filosofi

Mennesket er en intelligent skabning og et talende dyr, der akkurat på grund af sin forstand og intelligens adskiller sig fra andre skabelser. Når man observerer dyr og deres univers, finder man hurtigt ud af at deres eksistensformål ikke er andet end tilfredsstillelsen af de fysiske behov, omend deres væren også er til gavn for naturen. De skal overleve og reproducere. Sammenlignes dyrene ser man et mønster, der gør at dyrenes kunnen på baggrund af deres begavelse er forskellig. Bier og myrer på trods af deres små størrelser, er f.eks. langt mere udviklet end køer eller dådyr. Man kan derfor…

Læs mere..

Islamisk Filosofi

Visning # 
Titel Forfatter Visninger
Mulla Sadra og Transcendent Filosofi/Teosofi Skrevet af Super User 1912
4 Metoder til at nå frem til virkeligheden Skrevet af Super User 1590
De to skoler i Islamisk Filosofi Skrevet af Super User 1541